mask

Jak zatrzymać proces korozji konstrukcji stalowych?

Korozja konstrukcji stalowych to poważny problem, który może prowadzić do znacznego osłabienia struktury, a w skrajnych przypadkach nawet do jej zniszczenia. W poniższym artykule omówimy, jak skutecznie zatrzymać proces korozji konstrukcji stalowych, z wykorzystaniem nowoczesnych technik oraz odpowiednich zabezpieczeń.

Nowoczesne techniki ochrony przed korozją

Jedną z najbardziej efektywnych metod zabezpieczenia stali przed korozją jest stosowanie powłok ochronnych. Malowanie antykorozyjne konstrukcji stalowych to proces polegający na nakładaniu specjalnych farb i lakierów, tworzących barierę ochronną między stalą a czynnikami zewnętrznymi. Nowoczesne powłoki antykorozyjne są nie tylko wysoce trwałe, ale również odporne na różne warunki atmosferyczne, chemikalia oraz uszkodzenia mechaniczne. Stosowanie odpowiednich produktów, jak: farby alkidowe, akrylowe, epoksydowe, poliuretanowe, chlorokauczukowe czy cynkowe, znacząco przedłuża żywotność konstrukcji stalowych, ograniczając ryzyko korozji.

Metalizacja natryskowa cynkiem

Metalizacja natryskowa cynkiem służy stworzeniu antykorozyjnej powłoki, która przez długi czas będzie stanowiła skuteczne zabezpieczenie elementów stalowych. Jest to niezwykle istotne przede wszystkim w przypadku modułów oraz elementów konstrukcyjnych, które będą miały stały kontakt z wilgocią. 

Sam proces metalizacji natryskowej polega na podgrzaniu metalu do określonej temperatury topnienia oraz naniesieniu go (poprzez natrysk) na materiały, które mają zostać zabezpieczone. Zmiana właściwości fizycznych (na skutek osiągnięcia temperatury topnienia) przekłada się również na zmiany zachodzące w trwałości pokrywanego elementu. Powstała powłoka jest równomierna, spójna oraz pozbawiona niedoskonałości. 

Cynkowanie ogniowe

Innym, skutecznym sposobem na zabezpieczenie stali przed korozją jest cynkowanie ogniowe, w przypadku którego, powłoka dodatkowo może zostać malowana (tzw. system duplex). Powierzchnia stali przed zabiegiem cynkowania ogniowego powinna być zmatowiona strumieniowo-ściernie, aby zapewnić należytą chropowatość i umożliwić przyczepność farby.